Biznesa plāna izveide, struktūra un svarīgākās sadaļas
Biznesa plāns ir svarīgs instruments ikvienam uzņēmējam, kas vēlas veiksmīgi realizēt savu biznesa ideju. Tas kalpo kā ceļvedis, kas palīdz skaidri definēt mērķus, izvērtēt tirgus situāciju un plānot stratēģijas gan uzņēmuma uzsākšanas posmā, gan turpmākajā darbībā. Labi strukturēts biznesa plāns ne tikai palīdz uzņēmējam pašam izprast savas idejas dzīvotspēju, bet arī ir būtisks faktors, lai piesaistītu investorus, partnerus vai finansējumu. Kas ir biznesa plāns un kāda ir tā struktūra?

Kas ir biznesa plāns?
Biznesa plāns ir detalizēts uzņēmēja izstrādāts dokuments, kas ietver plānoto darbību aprakstu, lai realizētu biznesa ideju un gūtu no tās ienākumus. Plāna izveide palīdz izvērtēt idejas dzīvotspēju, potenciālās grūtības, kas var rasties, kā arī iespējamos risinājumus šīm problēmām.
Kāpēc biznesa plāns ir svarīgs?
Biznesa plāns nepieciešams gan lielam, gan mazam biznesam. Tas ir būtisks rīks, kas nodrošina skaidrību, struktūru un gatavību biznesa idejas realizēšanai. Biznesa plāns ir nepieciešams vairāku iemeslu dēļ:
(1) plāns palīdz definēt uzņēmuma mērķus, stratēģiju un soļus, kas jāveic, lai tos sasniegtu;
(2) ļauj apzināt iespējamos riskus un sagatavot risinājumus, lai samazinātu to ietekmi;
(3) palīdz prognozēt ieņēmumus un izdevumus, kā arī noteikt, cik daudz kapitāla būs nepieciešams biznesa uzsākšanai un uzturēšanai;
(4) ļauj labāk novērtēt tirgus situāciju, konkurentus un potenciālo attīstību, nodrošinot konkurētspējas priekšrocības.
Kā izskatās gatavs biznesa plāns?
Ikvienam biznesa plānam ir struktūra. Plāna struktūra vari papildināt, iekļaujot vēl papildus daļas vai izmainot kādu. Jāatceras, ka struktūra var mainīties atkarībā no tā, kam biznesa plāns tiek rakstīts – jauna biznesa izveidei vai investīciju piesaistei. Vēlamais biznesa plāna apjoms ir līdz 20 lapas pusēm.
Biznesa plāna veidošanas pamatprincipi:
1. Uzņēmuma apraksts - šajā nodaļā tiek aprakstīts uzņēmuma veids un komercdarbības vide. Vēlams šajā nodaļā iekļaut uzņēmuma vizītkarti – jānorāda uzņēmuma pilnais nosaukums saskaņā ar Republikas komercdarbības formām (IK, SIA u.c.), jāraksturo uzņēmums ( ar ko tas nodarbojas, uzņēmuma darbības vēsture, izveidošanas gads, atrašanās vieta, adrese, - īpašnieki, to ieguldījumi uzņēmumā, vadība, vadītāju īpašuma tiesības utt.
2. Produkta raksturojums - vispusīgi jāraksturo visus produkcijas/pakalpojumu veidus, aplūkojot šādus jautājumus - produkta ražošanas pamatojums, produkta dzīvotspēja, kvalitāte un to nodrošinošie pasākumi, pakalpojumi un apkalpošana, produkcijas un procesu aizsardzība. Šajā nodaļā sniedz produkcijas uzskaitījumu un raksturojumu. Visu šo informāciju vari atspoguļot tabulā, lai ir pārskatāmāk.
3. Tirgus analīze - šajā nodaļā tiek aplūkoti sekojoši jautājumi – tiek veikts tirgus raksturojums, iekļauta tirgus segmentēšana, aptverti visi konkurenti un konkurējošie uzņēmumi, noskaidrota iespējamā patērētāja motivācija, izvēloties piedāvāto produktu vai pakalpojumu, kā arī nepieciešams uzskaitīt būtiskos prognozējamos faktorus, kas varētu ietekmēt komercdarbības rezultātus un jāiekļauj pārdošanas apjoma un apgrozījuma prognoze.
4. Mārketinga plāns – šī biznesa plāna nodaļa ir atvēlēta, lai aprakstītu kā tiks „iekarots” tirgus un nodrošināta produkcijas/pakalpojumu realizācija. Jāiekļauj tāda informācija kā – pārdošanas kanāli, jānosaka produkta/ pakalpojuma cena, kā prece tiks virzīta tirgū (kāda veida reklāma tiks izmantota, jānorāda izmaksas un citi aspekti).
5. Uzņēmuma darbība – nodaļā tiek aprakstīts, kā un ar kādām iekārtām plāno ražot produkciju vai sniegt pakalpojumus. Šeit noteikti ir jāizplāno visi ražošanas faktori. Iespējams, ka lietderīgi ir uzzīmēt uzņēmuma izvietojumu un ražošanas shēmu, kā arī telpu izvietojumu. Šajā nodaļā ir jāapraksta katra darbinieka rīcība produkcijas ražošanā.
6. Uzņēmuma vadība un nodarbinātās personas - šajā nodaļā jāsniedz informācija par uzņēmuma dibinātājiem, īpašniekiem, vadītājiem un speciālistiem, kas visi veido komandu. Jānorāda arī uzņēmumā nodarbināto kvalifikācija un pieredze.
7. Riska faktoru analīze – šajā biznesa plāna nodaļā ir jāveido tabula ar visiem iespējamajiem riska faktoriem. Šāda riska faktoru tabula jāveido, paredzot konkrētus pasākumus zaudējumu samazināšanai un novēršanai.
8. Finanšu informācija – jāiekļauj visu iepriekšējo nodaļu rezumējums finanšu izteiksmē. Plānu sastāda gadam vai mazākiem laika periodiem.
9. Plānoto rezultātu novērtējums – šajā nodaļā ir jāievieto tāda informācija un aprēķini kā: likviditātes rādītājs, rentabilitātes rādītājs, soliditātes rādītājs u.c.
Biznesa plāna paraugs
Zemāk atradīsi vairākus biznesa plāna paraugus:
- SIA „BEST SPORT”BIZNESA PLĀNS
- Biznesa plāna struktūras paraugs uzņēmumam, kas darbojas vairāk kā gadu
- BIZNESA PLĀNA STRUKTŪRAS PARAUGS ESOŠAI VAI JAUNAI UZŅĒMĒJDARBĪBAI.
- Vairākus biznesa plāna paraugus vari atrast interneta bibliotēkā Atlants
Biznesa plāna struktūras paraugu atradīsi šeit.
Neatkarīgi no uzņēmuma mēroga vai darbības jomas, biznesa plāns ir pamats veiksmīgai komercdarbībai. Izvērtējot visas plāna sadaļas – sākot no uzņēmuma apraksta līdz finanšu analīzei – uzņēmējs iegūst visaptverošu priekšstatu par savu ideju un tās īstenošanas iespējām. Arī tad, ja tirgus situācija mainās, labi sagatavots plāns ļauj ātri pielāgoties un saglabāt konkurētspēju.
Altero.lv iesaka izlasīt: Kredīts biznesa uzsākšanai – soļi, kā iegūt nepieciešamo finansējumu