Kā atpazīt un izvairīties no krāpniekiem internetā
Mūsdienās interneta krāpniecība kļūst arvien izplatītāka, apdraudot ikvienu, kas izmanto digitālās tehnoloģijas. Krāpnieki izmanto dažādas metodes, lai iegūtu personīgos datus, piekļūtu banku kontiem vai citādi apkrāptu. Tāpēc ir svarīgi zināt, kā atpazīt šos draudus un kā no tiem izvairīties. Kādi ir interneta krāpniecības veidi un kā pasargāt sevi un savu informāciju no ļaunprātīgiem uzbrukumiem.
Krāpšana internetā kļūst arvien izplatītāka, un tā var būt ļoti dažāda. Šeit ir daži no galvenajiem interneta krāpniecības veidiem, kuriem ir vērts pievērst uzmanību:
1. Telefona zvani
Krāpnieki bieži vien izliekas par banku un citu organizāciju, piemēram, Valsts policijas vai drošības dienesta, telekomunikāciju operatoru pārstāvjiem jeb darbiniekiem. Viņi apgalvo, ka no konta tiek veikti aizdomīgi pārskaitījumi, nauda ir apdraudēta vai kāds ir paņēmis kredītu uz konkrētās personas vārda. Turklāt krāpnieki var norādīt, ka aizdomīgajās darbībās ir iesaistīts negodprātīgs darbinieks, kuru ir nepieciešams palīdzēt atmaskot.
Kā atpazīt krāpniekus – zvanītājus?
- valoda – visbiežāk runā tieši krievu valodā, lai gan arī šobrīd aktīvi sazvanus veic skaidrā latviešu valodā;
- biedē un steidzina – krāpnieki bieži vien izmanto psiholoģiskus paņēmienus, piemēram, draudot ar cietuma sodu. Kā arī pastiprina spiedienu steidzinot un liekot veikt ātras un sasteigtas izvēles un darbības;
- tiek jautāti personīgie dati - no Tevis tiek jautāta bankas piekļuve, Smart-ID vai eParaksta rīku piekļuves, kā arī kartes dati un drošības kods.
- telefona numurs – saņemtais zvans bieži vien ir no ārvalstu telefona numura.
2. E-pasti, sms
E-pasti un sms ir vēl viens saziņas kanāls, ko izmanto finanšu krāpnieki internetā. Parasti krāpnieki uzdodas par labi atpazīstamu banku, citu pakalpojumu sniedzēju pārstāvjiem (piemēra, tiesa.lv, eveseliba.lv, vid.gov.lv, Latvijas Pasts u.c.) vai pat tuviniekiem. Saņemtie paziņojumi parasti ir ar lūgumu veikt kādu konkrētu darbību, piemēram, atvērt saiti un ievadīt nepieciešamos datus, apliecināt identitāti utt.
Kā vēl viens jauninājums ir lietotnes whatsapp izmantošana paziņojumu nosūtīšanā.
Atceries! Banka un citas valsts organizācijas nekad nesazināsies ar saviem klientiem lietotnē „WhatsApp”.
Kā atpazīt krāpniekus e-pasta, sms sūtītājus?
- viltota e-pasta adrese - īsto adresi var ieraudzīt, ja uzvirza kursoru uz .
- kļūdas - e-pasta saturs bieži vien ir rakstīts kļūdainā valodā vai arī ar daudz kļūdām;
- kanāls - komunikācija ar it kā oficiālas iestādes darbinieku tiek veikta neoficiālos saziņas kanālos (Telegram, Whatsapp u.c.);
- saite uz kuras ir jāuzklikšķina - ziņai pievienotajā saitē pieprasa ievadīt bankas piekļuvi un Smart-ID kodus vai kartes datus;
- ziņas saturs – saņemtais e-pasta vai sms saturs norāda uz steidzamību un ātru rīkošanos, ja nē, būs konkrētas sekas (pazaudēta paciņa, nepareizi nogādāta paciņa, naudas līdzekļi pārskaitīti citur utt.).
3. Investīciju piedāvājumi
Kā vēl viena metode, ko izmanto krāpnieki ir uzdošanās par investīciju brokeriem, analītiķiem vai bankas darbiniekiem, kas piedāvā veikt īpaši izdevīgus ieguldījumu akcijās, obligācijās, kriptovalūtā un citur. Šādas sarunas parasti ir ilgstošas un regulāras.
Kā atpazīt investīciju krāpniekus?
- personīgo datu pieprasīšana – krāpnieki pieprasa nosaukt vai ievadīt internetbankas pieejas datus un apstiprināt darbības ar Smart- ID PIN kodiem;
- programmas instalēšana – bieži vien liek instalēt programmatūru, ar kuru iegūst piekļuvi Tavai ierīcei;
- biedē un steidzina - krāpnieki izmanto psiholoģiskus paņēmienus, meklējot cilvēka vājās vietas, ja cilvēks atsakās sadarboties, kļūst uzstājīgi un nepiekāpīgi, pat rupji;
- ārzemju telefona numurs - bieži zvana no citu valstu numuriem, kuri bieži mainās;
4. Romantiskā krāpniecība
Krāpnieki visbiežāk izveido viltus profilus sociālajās platformās un cenšas iegūt cilvēku uzticību ilgākā laika periodā. Tādējādi bieži vien šīs ilgstoši draudzīgās sarunas pāraug romantiskās jūtās un tieši šajā brīdī krāpnieki lūdz finansiālu palīdzību. Parasti šī nauda ir nepieciešama kādām steidzamām vajadzībām – medicīniskie izdevumi, palīdzība tuviniekiem, biļetes atmaksa utt.
Kā atpazīt romantisko krāpniecību?
- izvairās no video saziņas - jauniegūtās interneta paziņas izvairās no video zvaniem;
- nozīmīgs darbs - parasti persona veic nozīmīgu darbu un atrodas attālā vietā, piemēram, armijnieks misijā, darbinieks naftas ieguves platformā, kosmontauts;
- jūtu izpaušana – pēc tiešām neilgas sarakstes, krāpnieki bieži vien atzīstās savās jūtās, izrāda vēlmi aprecēties, lai gan dzīvē abi nemaz nav satikušies;
- samaksa uz citu kontu – pati persona, kas veic krāpniecību ir izdomāta, tāpēc naudas pārskaitījums visticamāk būs jāveic uz pilnīgi cita cilvēka konta numuru.
Vairāk informācijas par dažādiem krāpniecības veidiem un kā tos atpazīt vari atrast neuzkeries.lv mājas lapā.
Interneta krāpnieki kļūst arvien izsmalcinātāki, taču, ievērojot piesardzības pasākumus, mēs varam efektīvi aizsargāt sevi un savu informāciju. Atceries vienmēr rūpīgi pārbaudīt saņemtos paziņojumus, izvairies no aizdomīgām saitēm un nekad nedalies ar personīgo informāciju neskaidrās vietnēs. Regulāri atjauno paroles un izmanto divfaktoru autentifikāciju, lai vēl vairāk uzlabotu drošību. Ja rodas šaubas par paziņojuma autentiskumu, sazinies ar attiecīgo organizāciju, izmantojot oficiālos saziņas kanālus. Esi modrs un informēts, jo Tava digitālā drošība ir tevis paša rokās.